طرح‌های راهبردی و استراتژیک حوزه‌ی نوین ساخت (فناوری پرینت چهاربعدی)

رویکرد ساخت افزایشی و آینده آن را می­‌توان ساخت محصولات شخصی با کمترین هزینه، مصرف انرژی و هدر رفت مواد عنوان کرد. این امر بدین معناست که تمرکز در ساخت باید هم‌زمان بر روی روش تولید و نیز فرآیند طراحی قرار گیرد. داشتن آزادی در طراحی، امکان خلق محصولاتی باسلیقه مشتری را فراهم می­‌کند. این رؤیا امروزه با تکامل مفهوم پرینت سه‌بعدی و افزوده شدن بعد دیگری به آن به نام «زمان»، بیش از پیش رنگ واقعیت به خود پذیرفته است.

در این حالت، قطعه­ای که توسط پرینت سه‌بعدی تولید می­شود می­تواند پس از ساخت، شکل و خواص خود را تغییر دهد؛ به عبارت دیگر، محصولات تولید شده هوشمند بوده و می­‌توانند بسته به محیط و محرک‌های خارجی، تغییر حالت پیدا کنند. این فناوری نوظهور که پس از سخنرانی TED اسکایلر تیبیتس[1] (مدیر آزمایشگاه مونتاژ خودبه‌خودی دانشگاه MIT) در سال 2013 به فناوری پرینت چهاربعدی مشهور شده است، به قابلیت پرینت سه‌بعدی مواد هوشمند اشاره دارد. مونتاژ خودبه‌خودی هم‌اکنون نیز در مقیاس نانو صورت می­‌گیرد و نیروی محرکه مورد نیاز برای فرآیندهای مختلفی نظیر خم شدن پیوندهای پروتئینی و شکل­‌گیری کریستال محسوب می‌­شود. با تعمیم مونتاژ خودبه‌خودی به سطح صنعتی، می­توان محصولاتی ارزان­‌قیمت با فرآیندهای بسیار ساده­‌تر را تولید نمود یا تکنولوژی­‌های بدیعی را برای ساخت قطعاتی که در شرایط معمول امکان تولیدشان وجود ندارد، ارائه کرد. فناوری پرینت چهاربعدی به عبارتی یک گام فراتر از حوزه اینترنت اشیا برداشته و مفهوم هوشمندی را به ساختارهای تشکیل­‌دهنده مواد و در نهایت محصولات مختلف تعمیم می‌­دهد. البته این فناوری با چالش‌­های مختلفی نیز روبروست که از آن جمله می­‌توان به اختلال در عملکرد یک قطعه به‌واسطه جامع نبودن مدل رفتاری تغییرات خواص ماده نسبت به تمامی محرک­‌های محیطی اشاره کرد. بروز چنین اختلالاتی در قطعات حساس مانند بال‌­های یک جنگنده می‌­تواند خسارت­‌های جبران­‌ناپذیری را به همراه داشته باشد.

با توجه به موارد مطرح شده می­‌توان گفت که توسعه فناوری پرینت چهاربعدی، شیوه تولید، اقتصاد و خدمات مبتنی بر تمامی محصولات را در کلیه سطوح ملی خصوصاً حوزه نظامی و زیرساخت­‌های عمرانی دستخوش تغییرات چشم‌گیری خواهد کرد. ازاین‌رو، لازم است تا سیاست­‌هایی به‌منظور توسعه ظرفیت این فناوری اتخاذ و کشور به بازیگری فعال در این حوزه در سطح منطقه و بین‌­الملل تبدیل گردد. این فناوری در کنار طرح استراتژیک ژنوم مواد، دو بازوی قدرتمند توسعه فناوری­‌های نوظهور محسوب شده که به‌طور ویژه توسط ایالات متحده آمریکا به‌منظور حفظ برتری خود در فناوری­‌های نوین و شتاب­ بخشیدن بدان دنبال می­‌شوند. بدین منظور در این گزارش تلاش شده تا با پاسخ به سؤالات زیر، به این مهم پرداخته شود:

  • فناوری پرینت چهاربعدی چه وجوه استراتژیکی دارد؟
  • فناوری پرینت چهاربعدی چگونه می‌تواند باعث تحول در حوزه ساخت و دستیابی به فناوری­‌های قدرت‌­آفرین شود؟
  • چالش‌های ملی پیش روی توسعه‌ی فناوری پرینت چهاربعدی چیست؟

[1] Skylar Tibbits

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.