گپ‌گعده«نجات اقتصاد ایران با معدنکاری» برگزار شد

گپ گعده “نجات اقتصاد ایران با معدنکاری” در دانشگاه تربیت مدرس برگزارشد:گپ‌گعده« نجات اقتصاد ایران با معدنکاری »در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد:

نشست «نجات اقتصاد ایران با معدنکاری » در تاریخ ۵ اردیبهشت ماه 1402 به صورت حضوری با حضور جناب دکتر علی فضلوی  و جمعی از اساتید و دانشجویان در دانشگاه تربیت مدرس  برگزار شد.دکتر علی فضلوی :ما در ۱۵ سال اخیر تحت فشار شدید اقتصادی بوده ایم و متحمل تحریم هایی بودیم که کشور را به این موضع کشانده وقتی کشور در تحریم قرار میگیرد تمام دامنه ها و بخش های اثرگذار اقتصادی از کار میوفتندبرای مثال شاید حدود ۳۰ درصد اقتصاد کشور ما از طریق کشاورزی است که با بالا و پایین شدن تقاضا یا تولید به مشکل میخورد. ۳۰ درصد دیگر از طریق خدمات است که بفرض برای حمل و نقل با گرانی لاستیک یا گازوئیل و بنزین دچار نوسان میشود.در صنعت چیزی حدود کمتر از ۱۷ درصد سهم تولید از اقتصاد کشور است که متوصل به قیمت مواد اولیه است و نوسان دارد.۵-۶ درصد نیز سهم تکنولوژی پیشرفته از اقتصاد است که تولید آنها هنوز ریشه چندانی ندارد.۸-۱۲ درصد مربوط به معادن است اما تولیدات مربوط به مواد معدنی کمترین نوسان را دارا است و تحریم نتوانسته ضربه چندانی به این حوزه بزند که همین موضوع باعث شده که منابع معدنی ما کشور را پابرجا نگه دارد.در کل میتوان گفت که کنترل مواد اولیه باعث کنترل قیمت ها میشوند و معادن همان مواد اولیه هستند که میتوان بوسیله آنها تحریم ها را تا سهم بسزایی مهار کرد.وی همچنین تشریح کرد: در حال حاضر اگر بتوانیم زنجیره معدن را از اکتشاف تا استخراج و فرآوری بطور کامل تکمیل کنیم منجر به ثروت آوری میشود که با توجه ویژه و تمرکز بر معادن میتواند سهم بیشتری از ۸-۱۲ درصد اقتصاد را تصاحب کند و به پشتوانه کشور تبدیل شود. در ایران خوشبختانه بیش از ۷۰ درصد منابع معدنی از پایه تا فرآوری قابل تولید است.
ایران جزو معدود کشور هایی است که علاوه بر منابع گازی و نفتی بر منابع معدنی نیز چیره است. در حالی که بسیاری از کشور های عربی تنها با پشتوانه نفت و گاز به تنهایی ثروتمند شده اند و این نشان از پتانسیل ثروت سازی ایران دارد.
چرا باوجود اینکه ایران یکی از بزرگترین منابع برخی از مواد معدنی است حتی استخراجی ندارد؟ این موارد به عدم تشخیص و ناهماهنگی نظام با متخصصان و کارشناسان معدن برمیگردد که وزارت صنعت معدن و تجارت باید راه را برای پیشرفت استخراج و افزایش ظرفیت هموار کند.در حوزه معدن باید دیدگاه به گونه ای باشد که ارزش مواد معدنی در صنایع مختلف را بدانیم و با یقین پیش برویم به همین دلیل است که دانش آموختگان معدن میتوانند بسیار ثروت سازتر از افرادی باشند که بدون تخصص، معدن در اختیار دارند.
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.